سلامت جسماني با پياده روي و دويدن
پیاده روی
مطالب عمومی در مورد پیاده روی
نگارش در تاريخ دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:, توسط محمد واحدیان

پياده روي منظم از برخي بيماري هاي وابسته به سن جلوگيري مي کند. پياده روي تراکم استخواني را افزايش مي دهد و مي تواند خطر پوکي استخوان را کاهش دهد، ضمن اين که درد مفصل را هم تاحدودي تسکين مي دهد. پياده روي تعادل و هماهنگي بدن را بهبود مي بخشد و از همين رو افرادي که زياد پياده روي مي کنند کمتر در معرض خطر آسيب ناشي از زمين خوردن هستند.

پياده روي مي تواند براي ذهن شما به عنوان يک آرام بخش عمل کند و به شما کمک مي کند بعد از يک روز پرمشغله يا کار دشوار کمي استراحت کنيد. از همسر يا يکي از دوستان بخواهيد با شما همگام شوند، که اين فرصتي براي برقراري پيوند با ديگران است.

پياده روي را به کندي آغاز کنيد و به تدريج طي يک دوره 4 تا 6 هفته اي مدت زمان و تعداد گام ها را افزايش دهيد. ابتدا روي زمين صاف پياد ه روي کنيد. وقتي خيلي آسان شد، از تپه هاي ملا يم بالا برويد تا شدت فعاليت بيشتر شود. بسياري از افراد معتقدند تنظيم يک برنامه ثابت مثل قدم زدن در يک زمان معين در هر روز به پيشرفت کار کمک مي کند. براي ايجاد تنوع و لذت بيشتر، مسيرتان را مرتب تغيير دهيد.

بسياري از افراد از دويدن لذت مي برند و معتقدند براي افراد پرمشغله ورزش مناسبي است. وقتي با سرعت 8 مايل در ساعت مي دويد مقدار کالري که بدن شما مي سوزاند معادل دو برابر زماني است که شما با سرعت 4 مايل در ساعت پياده روي مي کنيد. اين يعني شما مي توانيد با زمان کمتر کارآيي بيشتري داشته باشيد. برخي ديگر دويدن را به خاطر هيجان موجود در مسابقات دوي 5 کيلومتر يا بيشتر دوست دارند.

با اين حال، دويدن براي همه افراد خوب نيست. اگر به بيماري قلبي يا ريوي مبتلا هستيد، راجع به اين که آيا دويدن، ورزش مناسبي براي شما هست يا نه، با پزشک خود مشورت کنيد. دويدن ممکن است براي برخي از مفاصل شما ضرر داشته باشد، ضربات متوالي پا که بر زمين کوبيده مي شوند ممکن است آسيب مفاصل پا، قوزک، زانو و لگن را در پي داشته باشد.

چنانچه چندين ماه هيچ فعاليتي نداشته ايد، کار را با يک دوي طولا ني آغاز کنيد، با قدم زدن شروع کنيد و هنگامي که قادر بوديد 2 مايل را به راحتي در عرض 30 دقيقه پياده روي کنيد، سعي کنيد که به طور متناوب با گام هاي سريع و آهسته اين کار را انجام دهيد. هنگام دويدن از گام هاي آرام استفاده کنيد يعني آنقدر آهسته که بتوانيد بدون نفس نفس زدن با يک نفر صحبت کنيد.

به مرور زمان مي توانيد شدت فعاليت را افزايش دهيد.

براي به حداقل رساندن خطر آسيب و ناراحتي عضله و مفصل برنامه دويدن را يک روز در ميان تنظيم کنيد و بيش از 3 تا 4 نوبت در هفته ندويد. دويدن به شکل متناوب، يعني يک روز دو، يک روز فعاليت هاي کم اثرتري مثل دوچرخه سواري يا شنا خطر آسيب عضلا ني يا مفصلي را کاهش داده و عضلا ت شما را از راه هاي مختلف تقويت مي کند. به خاطر داشته باشيد که قبل و بعد از ورزش از حرکات گرم کننده و آرام کننده عضلا ت استفاده کنيد. به عبارتي 5 الي 10 دقيقه قبل و بعد از فعاليت ورزشي پياده روي کنيد و با حرکات کششي عضلا ت را به حالت اول برگردانيد.                    


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: